Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2011

EOΡΤΑΣΤΗΚΑΝ ΤΑ '' ΦΩΤΑ '' ΜΕ ΛΑΜΠΡΟΤΗΤΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΧΩΡΑ

Πέμπτη, 6 Ιανουαρίου 2011

“Σήμερα τα Φώτα” σε 52 νομούς Με λαμπρότητα τα Θεοφάνεια σε όλη τη χώρα

Με λαμπρότητα τιμήθηκαν σήμερα σε όλη την χώρα τα Θεοφάνια, μια από τις παλαιότερες γιορτές του ορθόδοξου εορτολογίου.
Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, παρέστη στον αγιασμό των υδάτων στον ποταμό Άρδα, στην Ορεστιάδα του νομού Έβρου, συνοδευόμενος από τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Άμυνας Πάνο Μπεγλίτη και τον υφυπουργό Εσωτερικών Γιώργο Ντόλιο.

Σε δηλώσεις του από τον Έβρο, ο κ. Παπούλιας αναφέρθηκε..... στο ζήτημα της μετανάστευσης, καλώντας την Ε.Ε. να εφαρμόσει ολοκληρωμένη πολιτική για το θέμα.

Στον Πειραιά, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος τέλεσε τον αγιασμό παρουσία του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας Γιάννη Διαμαντίδη, που εκπροσώπησε την κυβέρνηση, του προέδρου της ΝΔ Αντώνη Σαμαρά, του προέδρου του ΛΑΟΣ Γιώργου Καρατζαφέρη, αλλά και του νέου δημάρχου της πόλης Βασίλη Μιχαλολιάκου.

Η τελετή κατάδυσης του Τιμίου Σταυρού στον Πειραιά πραγματοποιήθηκε στην αποβάθρα που βρίσκεται μπροστά από τον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνα. Άνδρες του Σώματος Ελλήνων Βατραχανθρώπων βούτηξαν στη θάλασσα και ανέσυραν τον σταυρό.

«Σήμερα γιορτάζουμε τη βάφτιση του Ιησού Χριστού. Τη φανέρωση της Αγίας Τρίαδας. Σήμερα φωτίζεται ο κόσμος, σήμερα αγιάζονται τα νερά. Το μήνυμα είναι ότι με σχέδιο, με φώτιση, με όραμα και αισιοδοξία προχωράμε δυνατά μπροστά», δήλωσε μετά το πέρας της τελετής, ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας.

Από την πλευρά του ο κ. Σαμαράς, δήλωσε «φώτιση σημαίνει φεύγει το σκοτάδι και έρχεται η αισιοδοξία, αυτό με τη βοήθεια του Θεού ελπίζω να γίνει φέτος για τον κάθε Έλληνα σε αυτές τις δύσκολες ώρες και κυρίως για την πατρίδα μας».

«Είθε ο αγιασμός των υδάτων του Αιγαίου να φτάσει μέχρι το Ερζερούμ και να ευλογήσει ο Θεός μη βρεθούμε προ τετελεσμένων γεγονότων στο Αιγαίο μας, στη θάλασσά μας, που καθαγιάσθη από τον αγώνα του Κανάρη, του Μιαούλη και της Μπουμπουλίνας», ανέφερε ο κ. Καρατζαφέρης μετά τον αγιασμό των υδάτων.

Στο δήμο της Αθήνας η καθιερωμένη τελετή έγινε στη Δεξαμενή στο Κολωνάκι παρουσία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Θεόδωρου Πάγκαλου, και του δημάρχου Αθηναίων, Γιώργου Καμίνη.

Στην τελετή παραβρέθηκαν επίσης η υφυπουργός Εργασίας, Άννα Νταλάρα, και οι βουλευτές Προκόπης Παυλόπουλος, Ευάγγελος Αντώναρος από τη ΝΔ και Θανάσης Πλεύρης από το ΛΑΟΣ, καθώς και μέλη του δημοτικού συμβουλίου.

Σε δηλώσεις του ο δήμαρχος Αθηναίων ευχήθηκε χρόνια πολλά και καλή χρονιά σε όλους, τονίζοντας ότι «ο χρόνος που μας περιμένει είναι ένας χρόνος δύσκολος, αλλά όλοι μαζί θα κάνουμε αυτό το μεγάλο βήμα που χρειάζεται για να βγάλουμε την πατρίδα μας από την κρίση και με θάρρος και αυτοπεποίθηση να της δώσουμε τη θέση που της αξίζει στη διεθνή σκηνή».

Η κ. Νταλάρα ευχήθηκε από την πλευρά της «χρόνια πολλά, καλή χρονιά, καλή δύναμη, με αγάπη, έλλειψη μισαλλοδοξίας, ταπεινοφροσύνη και λίγη ελπίδα».

Ο πρ. υπουργός Εσωτερικών, Πρ. Παυλόπουλος, τόνισε ότι «η σημερινή γιορτή σηματοδοτεί την ειρήνη και τη δικαιοσύνη, ιδίως σε μια εποχή που από πλευράς δικαιοσύνης οι πολίτες χειμάζονται, θύματα μιας κοινωνικής αδικίας. Οφείλουμε όλοι να τους εμπνεύσουμε την ελπίδα και να αποκαταστήσουμε τη δικαιοσύνη, που τόσο πολύ λείπει».

Τα Ραγκουτσάρια, οι Φωταράδες, οι Αράπηδες και άλλα έθιμα

Τα Θεοφάνεια είναι μια πατροπαράδοτη χριστιανική γιορτή σε ανάμνηση της Βάπτισης του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό από τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή. Μπορεί η ημερομηνία εορτασμού της να είναι κοινή για όλους, δηλαδή στις 6 Ιανουαρίου, αλλά ο τρόπος που εκδηλώνεται ανά την Ελλάδα διαφέρει σημαντικά, καθώς εμφανίζονται διαφορετικά ήθη και έθιμα, που συνθέτουν το «μωσαϊκό» του λαϊκού μας πολιτισμού.

Ραγκουτσάρια στην Καστοριά

Πρόκειται για ένα τριήμερο εκδηλώσεων καρναβαλιού, που αρχίζουν στις 6, με τον Αϊ Βασίλη να μοιράζει δώρα σε όλα τα παιδιά, και ολοκληρώνονται στις 8 Ιανουαρίου. Έχει ρίζες στην αρχαιότητα και συγκεκριμένα στις Διονυσιακές γιορτές, φτάνοντας στις μέρες μας μέσω Ρώμης και Βυζαντίου, ενώ το όνομα συνδέεται με τους ζητιάνους, από το λατινικό Rogatores.

Συγκεκριμένα, οι κάτοικοι της Καστοριάς, εκείνες τις μέρες, μασκαρεμένοι και μετά μουσικής και οίνου, ζητούν διάφορα δώρα από τα σπιτικά που επισκέπτονται, σε ανταπόδοση της συνεισφοράς τους στην απομάκρυνση του κακού πνεύματος. Μεταμφιέζονται μάλιστα σε ζώα (αγελάδες, ελάφια, τράγους, καμήλες), ενώ κάποιοι αλλάζουν και φύλο. Χαρακτηριστική είναι η τελευταία μέρα του καρναβαλιού, γνωστή ως «πατερίτσα» ή «παταρίτσα», αφού μετά την κορύφωση και το τέλος του γλεντιού, οι στολές τοποθετούνται στο πατάρι για την επόμενη χρονιά.

Φωταράδες, Καμήλα και Φουταροί στη Χαλκιδική

Το έθιμο των Φωταράδων, που ξεκινά την παραμονή των Φώτων, αναβιώνει στο Παλαιόκαστρο Χαλκιδικής. Μία ομάδα καλαντιστών εκλέγει το "βασιλιά" της και όλοι μαζί πηγαίνουν στην εκκλησία του χωριού, όπου η νέα κεφαλή κάνει τρεις μετάνοιες μπροστά στην εικόνα του αγίου Αθανασίου, ζητώντας την ευχή του. Έτσι ξεκινά ο εορτασμός των Φώτων, τραγουδώντας τα τοπικά κάλαντα, τα οποία καταλήγουν σε ευχές ξεχωριστές για το κάθε μέλος της οικογένειας μέσα στη νύχτα.

Ανήμερα των Φώτων, ο "βασιλιάς", ντυμένος με τσομπάνικη κάπα (ταλαγάνι) και οι «Φωταράδες», δηλαδή η φρουρά του βασιλιά, ντυμένοι με την τοπική ενδυμασία και κρατώντας μεγάλα ξύλινα σπαθιά, χορεύουν στην πλατεία του χωριού έναν κυκλικό χορό. Στο κέντρο του χορού είναι καρφωμένο ένα ξύλο, όπου είναι δεμένο ένα λουκάνικο, το οποίο φυλάει ένας φουστανελάς, κρατώντας ένα μεγάλο δεκανίκι. Ο κόσμος γύρω προσπαθεί να σπάσει το χορό για να πάρει το λουκάνικο, αλλά απωθείται από τα ξύλινα σπαθιά της ομάδας. Όποιος ξεχνιέται, δέχεται στην πλάτη το σπαθί του "βασιλιά". Μόλις κάποιος κλέψει το λουκάνικο, η φρουρά ντροπιασμένη καταθέτει τα σπαθιά, ενώ ο κόσμος, χαρούμενος για την ταπείνωση του σκληρού "βασιλιά", πιάνει το χορό.

Στη Γαλάτιστα, μετά τον αγιασμό των υδάτων στολίζεται η Καμήλα. Κάτω από το ομοίωμα της Καμήλας κρύβονται έξι άνδρες, οι οποίοι τραγουδούν, κουνώντας τα κουδούνια που φέρουν στο λαιμό τους. Της Καμήλας προηγούνται με τη συνοδεία οργάνων οι Τζαμαλαροί, οι οποίοι, κρατώντας το φλάμπουρο, χορεύουν και ξεσηκώνουν το χωριό. Η γιορτή της Καμήλας ολοκληρώνεται στις 7 Ιανουαρίου με την τέλεση ενός εικονικού γάμου, στον οποίο όλους τους ρόλους αναλαμβάνουν άνδρες.

Στον Αγιο Πρόδρομο πρωταγωνιστές των εκδηλώσεων θα είναι οι Φουταροί. Την παραμονή των Φώτων οι νεαροί άνδρες λένε τα κάλαντα σε όλα τα σπίτια του χωριού, παίρνοντας ως αντάλλαγμα κρέας, λουκάνικα και χρήματα. Ανήμερα του Αϊ Γιαννιού στην πλατεία του χωριού, χορεύουν οι Φουταροί. Στα διαλείμματα του χορού τρέχουν να πάρουν από ένα ρόπαλο. Μπαίνουν και πάλι στη σειρά τους και αρχίζουν και πάλι να χορεύουν. Όταν πια ο ρυθμός της μουσικής γίνει εξαντλητικά γρήγορος, οι Φουταροί θα πετάξουν τα ρόπαλα ψηλά και θα σφυρίξουν με όλη τους τη δύναμη. Το σφύριγμά τους θα σηματοδοτήσει και τη λήξη του δωδεκαημέρου.

Αράπηδες στην Καβάλα και τη Δράμα

Στη Νικήσιανη Καβάλας απαντάμε το έθιμο των Αράπηδων, ανθρώπων με άγρια και επιβλητική όψη και ντυμένων από πάνω μέχρι κάτω με προβιές ζώων, ενώ κουδούνια κοσμούν τη μέση τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούν εκκωφαντικό θόρυβο. Σύμφωνα με τις τοπικές δοξασίες, οι Αράπηδες ήταν οι πολεμιστές του χρυσοφόρου Παγγαίου, οι οποίοι συνέβαλαν τα μέγιστα στην επιτυχία εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου στα βάθη της Ασίας, όταν με τους αλαλαγμούς τους έτρεψαν σε φυγή τους ελέφαντες ενός Ινδού αρχηγού. Το έθιμο των Αράπηδων αναβιώνει ακόμη στα χωριά της Δράμας, Μοναστηράκι, Ξηροπόταμος, Πετρούσα, Καλή Βρύση και Βώλακας.

Τζαμαλάρια στην Άρνισσα Πέλλας

Στο έθιμο αυτό, στο επίκεντρο βρίσκεται ο γάμος. Πρωταγωνίστρια είναι η νύφη, την οποία υποδύεται ένα αγόρι που συνοδεύουν δύο καπεταναίοι, ενώ το δεύτερο κεντρικό πρόσωπο είναι ένα ζιζάνιο, από το οποίο οι κάτοικοι προσπαθούν να σωθούν. Ακολουθεί πομπή στους δρόμους, με επικεφαλής το γαμπρό και τη νύφη και με συνοδεία ατόμων με αγροτικές ενδυμασίες που φέρουν κουδούνια. Τους νεόνυμφους παρενοχλεί διαρκώς ένας καλικάντζαρος, ενώ στο τέλος υπάρχει και γαμήλιο γλέντι με τοπική μουσική από χάλκινα μουσικά όργανα.

Προδρομίτες στην Πιερία

Το έθιμο των Προδρομιτών προέρχεται από την ιδιαίτερη πατρίδα των Καταφυγιωτών που ζουν στην Κατερίνη και ανάγεται στην περίοδο της Τουρκοκρατίας, το 1650. Τα παλικάρια της εποχής εκείνης συναγωνίζονταν ποιος θα ντυθεί καλύτερα για να γίνει Προδρομίτης. Ξεκινούσαν το πρωί από την εκκλησία του χωριού και, αφού έπαιρναν την ευλογία του παπά, συνέχιζαν μέσα στις γειτονιές του Καταφυγίου, τραγουδώντας προδρομίτικα τραγούδια.

protothema.gr