ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ !!!
ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ: Κράτα την ψυχή σου ελεύθερη ώστε να σπάσεις τις αλυσίδες σαν έρθει η στιγμή.
Το
πρώτο στάδιο της μύησης στην Ορθοδοξία, και τον δρόμο στην Ελευθερία
έρχεται μέσα από την ιστορία του Ιωσήφ του Παγκάλου, μαζί με τον
καθαρισμό του ναού από τους εμπόρους και την άκαρπη συκιά, την συναγωγή
των φαρισαίων δηλαδη.
Ο αλυσοδεμένος Ιωσήφ, κράτησε την ψυχή του ελεύθερη γιατί ο σκοπός του
ήταν ιερός: Η ελευθερία του λαού του. Δεν την μόλυνε ούτε το πάθος της
εκδίκησης απέναντι στους δικούς του που τον αδίκησαν.
Δεν τον κατέβαλε η εξουσία του δυνάστη.
Δεν τον κατέβαλε η όμορφη κόρη του τυράννου που θα του εξασφάλιζε «απελευθερωση», πλούτη και λαγνεία, με αντάλλαγμα την προδοσία του λαού του.
Και στο τέλος οδήγησε τον λαό του στην ελευθερία. Έτσι, ακριβώς έτσι γεννιούνται οι ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΔΕΣ.
Ο Χριστός διώχνει τους εμπόρους από τον ναό της πίστης. Δεν χρειάζεται πάλη εξήγηση.
Ο Χριστός έπειτα ξεραίνει την άκαρπη συκιά, το άκαρπο και απατηλό
παπατζηλίκι δηλαδή της συναγωγής των Φαρισαίων που πούλαγαν άκαρπη πίστη
για να κρατήσουν τα πλούτη και την εξουσία τους. Η πίστη του Χριστού
φέρνει τον καρπό της ελευθερίας γκρεμίζοντας την άδικη και απάνθρωπη
εξουσία. Όπως ο Ελληνισμός γκρέμισε τα σκοτάδια της τυραννίας,
φτιάχνοντας την πρώτη κοινωνια ισονομίας και δικαίου.
Διαβαστε απο το Antexoume.wordpress.com και τον Πρωτ. Θεμιστοκλέους Μουρτζανού, Φιλόλογο – Θεολόγο.
ΜΕΓΑΛΗ
ΔΕΥΤΕΡΑ – ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η Μεγάλη Δευτέρα είναι για την
Εκκλησία αφορμή να θυμηθούμε τον πάγκαλο Ιωσήφ. Είναι γνωστή η ιστορία
του από την Παλαιά Διαθήκη. Τον πουλάνε τα αδέρφια του δούλο, βρίσκεται
στην Αίγυπτο, η γυναίκα του κυρίου του Πετεφρή του επιτίθεται ερωτικά,
αυτός την αποπέμπει, κλείνεται στη φυλακή, ερμηνεύει τα όνειρα του Φαραώ
για τις παχιές και τις ισχνές αγελάδες, γίνεται στη συνέχεια ουσιαστικά
πρωθυπουργός της Αιγύπτου, σώζει τον πατέρα του Ιακώβ, τ’ αδέρφια του
και όλο το λαό του Ισραήλ.
Στον οίκο του συναξαριού της ημέρας διαβάζουμε για τον Ιωσήφ μια
παράξενη φράση: “Τον δουλωθέντα μεν τω σώματι, την ψυχήν δε αδούλωτον
συντηρούντα”. Ο Ιωσήφ έγινε δούλος εξωτερικά, στην ψυχή του όμως και
στην σκέψη του παρέμεινε ελεύθερος. Είναι πολύ σπουδαία η φράση αυτή. Ο
άνθρωπος συνήθως ταυτίζει την ελευθερία με την έλλειψη κάθε εξωτερικού
καταναγκασμού. Σήμερα, ζούμε ελεύθεροι γιατί δεν έχουμε κάποιον να μας
δυναστεύει, γι’ αυτό άλλωστε αγωνιστήκαμε, γι’ αυτό και η κοινωνία μας
είναι δημοκρατική. Κάθε φορά μάλιστα που απειλούνται οι δημοκρατικές
ελευθερίες και τα ατομικά δικαιώματα του οιουδήποτε, υπάρχει γενική
κινητοποίηση. Το ίδιο και όταν απειλείται η ελευθερία της πατρίδας, αλλά
και το δημοκρατικό πολίτευμα.
Παρά ταύτα, υπάρχει και μια άλλη μορφή ελευθερίας, η οποία δεν
τυγχάνει της προσοχής μας όσο χρειάζεται. Πρόκειται για την ελευθερία
της ψυχής. Αυτή δε συνίσταται μόνο στην ελευθερία σκέψης και λόγου, αλλά
κυρίως στην ελευθερία της καρδιάς από τα πάθη και τις αμαρτίες. Σήμερα
ισχύει σχεδόν αξιωματικά η αντίληψη ότι η προσωπική ηθική δεν πρέπει να
υποτάσσεται σε οιεσδήποτε δεσμεύσεις, ότι η θρησκευτικότητα του ανθρώπου
είναι δικαίωμα που κανείς μπορεί αν το ασκεί ή όχι και ότι ο άνθρωπος
χρειάζεται να απολαμβάνει κάθε στιγμή της ζωής του τα πάντα, χωρίς
φραγμούς και περιορισμούς.
Αυτό όμως αποτελεί μια πλάνη, “χείρονα της πρώτης”. Διότι υποδουλώνει
τον άνθρωπο στις ανάγκες του και τις επιθυμίες του, τον αφήνει δέσμιο
των εξαρτήσεών του, δεν του επιτρέπει να σκεφτεί την εσωτερική του ζωή
και τον καθιστά τελικά δούλο της αμαρτίας και της κακίας. Ο άνθρωπος που
δεν αγωνίζεται για την εσωτερική ελευθερία υποτάσσει τον εαυτό του στο
συμφέρον, αντιμετωπίζει τη ζωή μόνο με την οικονομίστικη και
τεχνοκρατική λογική, δεν δέχεται να θυσιάσει τίποτα και τελικά,
αντιστρέφονται οι χαρακτηρισμοί του συναξαριού: γίνεται “αδούλωτος τω
σώματι και δουλωθείς τη ψυχή”!
Η Εκκλησία, προβάλλοντας το υπόδειγμα του παγκάλου Ιωσήφ, μας δείχνει
το ήθος της, που δεν είναι άλλο από την προσπάθεια απόκτησης της
εσωτερικής ελευθερίας. Ο άνθρωπος που διαπνέεται από την ασκητική
προοπτική, στερείται των επιθυμιών του, του εγωισμού του, αφήνει κατά
μέρος το συμφέρον, προτιμώντας την αγάπη και την προσφορά, λειτουργεί
αρμονικά και ισορροπημένα στη σχέση σώματος και ψυχής, τελικά είναι ο
πραγματικά ελεύθερος άνθρωπος.
Στην εποχή της κυριαρχίας των Μέσων, όπου η ελευθερία της σκέψης και
της κριτικής παραμένει ένα μεγάλο ζητούμενο, ο καθένας έχει πολλά να
διδαχθεί από την πορεία στην ελευθερία που μας προτείνει η Μεγάλη
Εβδομάδα. Αρκεί να ζητήσει την ελευθερία, να βρει την αλήθεια κοντά στο
Χριστό και να μην περιφρονεί αυτή την πραγματικά υπαρξιακή πορεία,
ζώντας την δουλεία των παθών και την ψευδαίσθηση της εξουσίας και της
ηδονής. Ο Ιωσήφ νίκησε τον εσωτερικό πόλεμο και τελικά δοξάσθηκε,
αποδεικνύοντας ότι η αδούλωτη ψυχή είναι αυτό που αξίζει κανείς να
θυσιάσει πολλά. Γιατί μόνο τότε, όπως πάλι λέει το συναξάρι, ο Θεός
δίνει “στέφος άφθαρτον”…
Επίσης, σΕπίσης, σήΕπίσης, σήμε Επίσης, σήμερα μνημονεύουμε και τη
άκαρπο συκή, την οποία καταράσθηκε ο Κύριος και ξεράθηκε αμέσως Ματθ.
21:19, Μαρκ. 11:13). Συμβολίζει τόσο τη Συναγωγή των Εβραίων, η οποία
δεν είχε πνευματικούς καρπούς, όσο και κάθε άνθρωπο που στερείται
πνευματικών καρπών, αρετών. Έδειξε ο Κύριος τη δύναμή Του στο άψυχο
δένδρο και ποτέ πάνω σε άνθρωπο, για να δείξει ότι δεν έχει μόνο δύναμη
να ευεργετεί, αλλά και να τιμωρεί.
Ο ευαγγελιστής Μάρκος αναφέρει πως την ώρα που ο Κύριος επιτίμησε τη
συκή και ξηράθηκε, κατέπεσαν αμέσως τα καταπράσινα φύλλα της και την
επόμενη μέρα ξεράθηκε και η ρίζα της (Μαρκ. 11:21). Οι μαθητές έκθαμβοι
από το θαύμα αυτό δεν ζητούσαν να μάθουν την βαθύτερη έννοιά του, αλλά
είχαν την απορία «πως παραχρήμα εξηράνθη η συκή;» (Ματθ. 21:20). Πρώτη
φορά είχαν δει τιμωρία της άψυχης φύσεως. Ο Κύριος παίρνοντας αφορμή από
την απορία των μαθητών, χωρίς να εξηγήσει την συμβολική σημασία του
θαύματος, τους δίδαξε για τη μεγάλη δύναμη της πίστεως, η οποία όταν
συνοδεύεται από εσωτερική θέρμη και χωρίς τον παραμικρό δισταγμό μπορεί
να κατορθώσει αφάνταστα πράγματα. Τους είπε: «Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν ἔχητε
πίστιν καὶ μὴ διακριθῆτε, οὐ μόνον τὸ τῆς συκῆς ποιήσετε, ἀλλὰ κἂν τῷ
ὄρει τούτῳ εἴπητε, ἂρθητι καὶ βλήθητι εἰς τὴν θάλασσαν, γενήσεται·»
(Ματθ. 21:21).
Αυτή την πίστη θέλει η Εκκλησία μας να μεταδώσει και σε μας. Η
υμνογραφία αναφέρεται σήμερα στα δύο παραπάνω θέματα, αλλά και επί πλέον
στο θέμα της πορείας του Κυρίου προς το Πάθος. Από το τροπάριο: «Ἰδοὺ ὁ
Νυμφίος ἔρχεται…» οι ακολουθίες της Μ. Δευτέρας έως Τετάρτης λέγονται
και «Ακολουθίες του Νυμφίου». μνημονεύουμε και τη άκαρπο συκή, την
οποία καταράσθηκε ο Κύριος και ξεράθηκε αμέσως Ματθ. 21:19, Μαρκ.
11:13).