Θέλουν να μας αρπάξουν ότι μας έδωσε ο Κύριος, ελεύθερη βούληση, το να αποφασίζει και να ενεργεί ελεύθερα, διάνοια και καρδιά για να σκέπτεται
Το ηλεκτρονικό φακέλλωμα πάσης σχεδίασης και εφαρμογής είναι αντίθετο στο "καθ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν"
[ΒΙΝΤΕΟ]
Στην Κίνα ο Μεγάλος Αδελφός αρχίζει από το σχολείο
Η συσκευή, που ονομάζεται Focus 1, κατασκευάζεται από την BrainCo Inc., μια startup στη Βοστώνη.
Ενώ ο σκοπός του BrainCo είναι να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να δώσουν μια πιο «εξατομικευμένη» προσοχή στους μαθητές τους, η όλη διαδικασία και η συσκευή αυτή καθαυτή είναι ενοχλητική για τα παιδιά, καθώς νιώθουν πιεσμένα και περιορισμένα.
Αντίστοιχες επιφυλάξεις τηρούν και πολλοί νευροεπιστήμονες και παιδοψυχολόγοι: «Πώς είναι δυνατόν να καταλάβεις το κατά πόσο ένας μαθητής σου είναι συγκεντρωμένος στο μάθημα του, αν λόγου χάρη παίζει με το κινητό του τηλέφωνο κάτω από το θρανίο ή κοιτάει μεν τον πίνακα, αλλά είναι βυθισμένος στις σκέψεις και τα όνειρά του;», αναρωτιέται ο Θίοντορ Ζάντο, καθηγητής Ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας.
Σε μια άκρως αμφιλεγόμενη κίνηση, κάποια σχολεία της ασιατικής χώρας πειραματίζονται με συσκευές ελέγχου της προσοχής των μαθητών τους ή των ψυχικών διαθέσεων τους στη διάρκεια του μαθήματος
Η εικόνα που βλέπετε παραπάνω δεν βγήκε από κάποια δυστοπική ταινία ή το σενάριο μιας φουτουριστικής σειράς.
Είναι πραγματικότητα. Ένα σχολείο στην επαρχία Χανγκτζού της Κίνας δοκιμάζει πιλοτικά μια συσκευή, σαν κράνος, που μπαίνει στα κεφάλια των μαθητών και τους ελέγχει για πιθανή απόσπαση της προσοχής τους κατά την ώρα του μαθήματος.
Όπως αναφέρουν αμερικανικά ΜΜΕ, η εταιρεία συνεργάστηκε με το Κέντρο Επιστήμης του Εγκεφάλου του πανεπιστημίου Χάρβαρντ για να αναπτύξει την συσκευή αυτή, που χρησιμοποιεί ηλεκτρο-εγκεφαλογραφικούς αισθητήρες (EEG) για τη μέτρηση της προσοχής του ατόμου που την φοράει στο κεφάλι.
Το βίντεο του προϊόντος, που μπορείτε να δείτε παρακάτω, δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παρακολουθούν τα επίπεδα προσοχής των μαθητών μέσω ενός ταμπλό και να γνωρίζουν ποιου από αυτούς αποσπάται η προσοχή.
Μπορούν επίσης να ελέγξουν τους ανωτέρω δείκτες για να δουν αν κάποιος μαθητής ασχολείται με κάτι άλλο πλην του μαθήματος.
Αντίστοιχες επιφυλάξεις τηρούν και πολλοί νευροεπιστήμονες και παιδοψυχολόγοι: «Πώς είναι δυνατόν να καταλάβεις το κατά πόσο ένας μαθητής σου είναι συγκεντρωμένος στο μάθημα του, αν λόγου χάρη παίζει με το κινητό του τηλέφωνο κάτω από το θρανίο ή κοιτάει μεν τον πίνακα, αλλά είναι βυθισμένος στις σκέψεις και τα όνειρά του;», αναρωτιέται ο Θίοντορ Ζάντο, καθηγητής Ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας.
Ανάλογα μηνύματα σκεπτικισμού κατέκλυσαν και τα κινεζικά κοινωνικά δίκτυα, με χρήστες να γράφουν σχόλια όπως «ποιο θα είναι το επόμενο βήμα; Ηλεκτροσόκ προκειμένου να τα ξυπνήσει από τον ύπνο τους;»
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Κίνα θέτει σε εφαρμογή ένα αμφιλεγόμενο σύστημα μαθησιακής επιτήρησης: πέρυσι, ένα σχολείο στην Κίνα άρχισε να χρησιμοποιεί την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου για να παρακολουθεί αλλά και αναλύει την συμπεριφορά των μαθητών του.
Η τεχνολογία «σκανάρει» κάθε 30 δευτερόλεπτα τους μαθητές της τάξης νούμερο 11 στο γυμνάσιο του Χανγκτζού και καταγράφει τις εκφράσεις των μαθητών, κατηγοριοποιώντας τους σε ευτυχισμένους, θυμωμένους, φοβισμένους, μπερδεμένους ή αναστατωμένους.
Το σύστημα καταγράφει επίσης τις ενέργειες των μαθητών, δηλαδή την γραφή ή την ανάγνωση αλλά και το πόσο συχνά σηκώνουν το χέρι τους, μέχρι και το αν κοιμούνται πάνω στο… θρανίο τους!
Το «έξυπνο σύστημα διαχείρισης της συμπεριφοράς στην τάξη» παίρνει μάλιστα παρουσίες και χρησιμοποιείται αντί χρημάτων για να πάρουν οι μαθητές να φάνε κάτι από την καντίνα του σχολείου αλλά και να δανειστούν οτιδήποτε θέλουν από την βιβλιοθήκη.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του σχολείου μάλιστα, ο οποίος μίλησε στους Global Times, η παραπάνω πρακτική δεν θέτει σε κίνδυνο τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών αφού η τεχνολογία δεν αποθηκεύει τις πραγματικές εικόνες από την τάξη και ό,τι δεδομένα κρατά το αποθηκεύει σε έναν τοπικό διακομιστή και όχι στο cloud.
Τέτοιου είδους συστήματα παρακολούθησης γίνονται όλο και πιο δημοφιλή στην κινεζική επικράτεια: στο Πεκίνο, λόγου χάρη, όλα τα νηπιαγωγεία πρέπει πλέον να διαθέτουν τέτοια συστήματα επιτήρησης, ορισμένα από τα οποία συνδέονται ακόμη και με τις τοπικές αστυνομικές αρχές.