Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

ΠΛΗΘΟΣ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ... ¨ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΟΚΤΩ ΙΕΡΩΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ¨ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΤΣΙΜΠΑΡΔΗ !!!


Οι δύο ¨πρωταγωνιστές¨ της εκδήλωσης: ο κος Κατσιμπάρδης και ο Αρχιεπίσκοπος κος Ιερώνυμος.

Ο Γιώργος Κατσιμπάρδης στο βήμα. Δεξιά του εικονίζονται η παρουσιάστρια Μ. Γεωργούση, ο Αρχιεπίσκοπος κος Ιερώνυμος, ο καθηγητής της Νομικής Σχολής κος Γ. Κασιμάτης, η έφορος Αρχαιοτήτων κα Αλ. Χαραμή και ο καθηγητής Διεθνούς Δικαίου, πρ. διευθυντής του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών κος Χ. Γιαλλουρίδης.

Στην εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου του Γ. Κατσιμπάρδη


ΠΛΗΘΟΣ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ...
¨ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΟΚΤΩ ΙΕΡΩΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ¨

Μνημειώδης ο λόγος του Αρχιεπισκόπου μας

Εκατοντάδες σκεπτόμενοι πολίτες, από όλους τους Δήμους της Βοιωτίας και από την Αθήνα, προσήλθαν την 23η Νοεμβρίου 2013 στο Συνεδριακό Κέντρο της Θήβας και παρακολούθησαν με κατάνυξη τις ομιλίες όλων όσοι παρουσίασαν το νέο βιβλίο του Γιώργου Κατσιμπάρδη ¨ΣΤΑ ΑΔΥΤΑ ΟΚΤΩ ΙΕΡΩΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ, θρησκείες και πολιτισμοί σε μια πορεία 4.000 χρόνων¨.
Η μεγάλη προσέλευση του κόσμου δικαιολογείται τόσο από το γεγονός ότι το βιβλίο έχει ιδιαίτερο επιστημονικό και κοινωνικό ενδιαφέρον, όσο και από την παρουσία πολλών και διακεκριμένων προσωπικοτήτων, που μίλησαν με θερμά λόγια γι’ αυτό και το συγγραφέα του: Πρώτος μεταξύ όλων ο Μακαριότατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κος Ιερώνυμος (πλαισιωμένος από δύο Μητροπολίτες, τον  Θηβών και Λεβαδείας κο Γεώργιο και το νέο Μητροπολίτη Αργολίδος κο Νεκτάριο, καθώς και από πολλούς ιερείς). Μαζί του στο πάνελ ανέβηκαν και μίλησαν με θερμά λόγια για το βιβλίο όπως και για τον συγγραφέα ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κος Γιώργος Κασιμάτης, ο καθηγητής της Διεθνούς Πολιτικής, κοσμήτορας της Σχολής Διεθνών Σπουδών, Επικοινωνίας και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, καθηγητής επίσης Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και πρώην Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου των Δελφών, κος Χριστόδουλος Γιαλλουρίδης και η προϊσταμένη της Θ΄ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, δρ. Αλεξάνδρα Χαραμή. Το συντονισμό της εκδήλωσης παρουσίασης του βιβλίου είχε η υπ. δρ. Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης, με master I & II στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και σπουδές στην Σχολή του Λούβρου, μέλος της Ε.Ε.Ι.Τ.
Στην αρχή της εκδήλωσης καλωσόρισαν τους παραβρισκόμενους και αναφέρθηκαν στην σημασία που έχει το βιβλίο του κου Κατσιμπάρδη, ο Δήμαρχος Θηβαίων κος Σπύρος Νικολάου (ο οποίος μετά το πέρας των ομιλιών παρέθεσε δεξίωση στους καλεσμένους) και ο ρέκτης Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας κος Κλέαρχος Περγαντάς.
 Με επίσης θερμά λόγια αναφέρθηκαν στην πολιτική, αθλητική και συγγραφική δράση του κου Κατσιμπάρδη, διακεκριμένες προσωπικότητες των μαζικών κινημάτων και των μεγάλων Ομοσπονδιών της χώρας, οι οποίοι τόνισαν την σπουδαιότητα του βιβλίου: Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.) κος Κώστας Ασκούνης,  ο διευθύνον σύμβουλος της ΑΛΚΟ και πρόεδρος του Σ.Ε.Γ.Α.Σ. κος Κώστας Παναγόπουλος, ο πρόεδρος της Κ.Ο.Ε. και αντιπρόεδρος της LEN κος Δημήτρης Διαθεσόπουλος και ο πρόεδρος της Ένωσης τ. Βουλευτών και Ευρωβουλευτών κος Κωνσταντίνος Πυλαρινός. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα χαιρετισμό επρόκειτο να απευθύνει και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Βοιωτίας κος Παναγιώτης Αγνιάδης. Όμως οι υποχρεώσεις του ως γενικού γραμματέα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, που πραγματοποιούσε τη Γενική της Συνέλευση στο Κιλκίς, δεν του επέτρεψαν κάτι τέτοιο. Έτσι έστειλε ένα χαιρετισμός (που θα περιληφθεί στο ¨Ειδικό Έντυπο¨ το οποίο θα εκδοθεί) όπου μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξής: «Επιτρέψτε μου, κύριε Κατσιμπάρδη, να σας συγχαρώ για την άρτια επιστημονική σας εργασία, τόσο σε ερευνητικό, όσο και σε λογοτεχνικό επίπεδο, να σας ευχαριστήσω ιδιαίτερα για την πρόσκληση και να ευχηθώ ολόψυχα την επιτυχία της εκδήλωσης σας».
  Οι ιδιαίτερα αναλυτικές και εμπεριστατωμένες ομιλίες των προαναφερομένων οδήγησαν τον κο Κατσιμπάρδη στην απόφαση να δώσει την διαβεβαίωση ότι, με την υποστήριξη του Εκδοτικού Οργανισμού Λιβάνη, θα προχωρήσει σε μια Ειδική Έκδοση εντύπου στο οποίο θα περιλαμβάνονται αναλυτικά όλες οι ομιλίες. Επίσης θα εξετάσει το ενδεχόμενο να μεταφραστεί το βιβλίο στην Αγγλική, Γαλλική και Γερμανική γλώσσα, υλοποιώντας έτσι και την σχετική πρόταση που έκανε ο κος Γιαλλουρίδης.
Πολλές ήταν οι παρουσίες σημαντικών προσωπικοτήτων της πολιτικής, πνευματικής και κοινωνικής ζωής της χώρας μας. Μεταξύ αυτών αναφέρθηκαν από την συντονίστρια, ο βουλευτής και πρώην υπουργός κος Ευάγγελος Μπασιάκος, οι πρώην υπουργοί κος Αριστείδης Τσιμπλάκος, κος Νικόλαος Γκελεστάθης, κος Αθανάσιος Δημητρακόπουλος, κος Δημήτρης Αλαμπάνος, ο πρώην βουλευτής κος Μιχάλης Γιαννάκης. Επίσης ενδιαφέρον προκάλεσε η παρουσία του καθηγητή Διεθνούς Δικαίου, κου Σταματίου Γεωργούλη, του συμπατριώτη μας καθηγητή Καρδιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κου Στυλιανού Ρόκκα, της καθηγήτριας ΤΕΦΑΑ και ταμεία του ΣΕΓΑΣ κας Πολυξένης Αργειτάκη, του δικηγόρου και προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών κου Αντώνιου Βογιατζή, του δικηγόρου παρ’Αρείω Πάγω, κου Γιάννη Τσίχλη, του γνωστού ηθοποιού κου Γιάννη Μόρτζου κ.α.
Τέλος χαιρετιστήριο μήνυμα έστειλε ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου κος Πέτρος Τατούλης, ενώ τίμησαν με την παρουσία τους στην εκδήλωση ο αντιπεριφερειάρχης κος Γιώργος Μουλκιώτης, οι δήμαρχοι Λιβαδειάς κος Νίκος Παπαγγελής, Ορχομενού κος Κώστας Ξυρογιάννης, Τανάγρας κος Ευάγγελος Γεωργίου, Αλιάρτου κος Γιώργος Ντασιώτης, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κος Θανάσης Κοκοντίνης, πρώην πρόεδρος του Συλλόγου ¨ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ¨, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θήβας κος Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο πρ. δήμαρχος Θηβαίων κος Νίκος Σβίγγος, ο πρ. αντινομάρχης κος Κώστας Αγγέλου, ο πρ. δήμαρχος Λεύκτρων κος Νικόλαος Νόκκας, η σύζυγος τού πρ. ευρωβουλευτή και νομάρχη αειμνήστου Γιάννη Σταμούλη κα Βάσω Σταμούλη, η σύζυγος του πρ. δημάρχου της Θήβας αειμνήστου Κώστα Κουρκούτη κα Ντορέτα Κουρκούτη, πολλοί περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, μεταξύ των οποίων και ο αντιδήμαρχος της Θήβας κος Αναστάσιος Νικολάου, πρόεδρος της ΔΗ.ΚΕ.ΘΑ, ο οποίος προσέφερε ξεχωριστές υπηρεσίες για την επιτυχία της διοργάνωσης. Θετικό ήταν ότι παρέστει σύσσωμο το Διοικητικό Συμβούλιο και πολλά μέλη του δραστήριου ¨ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΘΗΒΩΝ¨, καθώς επίσης και του Ιδρύματος ¨ΕΣΤΙΑ ΜΗΤΕΡΑΣ¨ της Λιβαδειάς, με το οποίο ο κος Κατσιμπάρδης έχει μακροχρόνια και γόνιμη συνεργασία.
 Παραθέτουμε ολόκληρη την ομιλία του Μακαριοτάτου  Αρχιεπισκόπου κου ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ λόγω της εξαιρετικής, επιστημονικής, παιδαγωγικής και ειδικότερα μορφωτικής σπουδαιότητας που έχει και των πολλαπλών διδακτικών μηνυμάτων που εκπέμπει, όπως επίσης και μια σειρά από φωτογραφίες της εκδήλωσης.
«Χαίρομαι ιδιαίτερα που μού δίνεται απόψε η ευκαιρία να βρεθώ ανάμεσα σε γνωστά και αγαπητά πρόσωπα. Με χαρά αποδέχθηκα και την πρόσκληση να συμμετάσχω στην παρουσίαση της πολυτελούς και πολυσέλιδης αυτής έκδοσης του αγαπητού μου πρώην βουλευτού και Υπουργού κ.  Γεωργίου Κατσιμπάρδη.
Ο κύριος Κατσιμπάρδης, όπως τον γνωρίσαμε, διακρίνεται κυρίως για τη μακρά και λαμπρή πολιτική του πορεία, όπως και για τη συνεχιζόμενη προσφορά του στον αθλητισμό. Εξελέγη οκτώ φορές βουλευτής Βοιωτίας. Υπηρέτησε ως Υφυπουργός Εσωτερικών και διετέλεσε πρόεδρος του Σ.Ε.Γ.Α.Σ. Υπήρξε σημαντικός αθλητής στα νιάτα του και κατόπιν εργάστηκε ως δικηγόρος, υπερασπιζόμενος αφιλοκερδώς, τα δίκαια των εργατών, των υπαλλήλων και των συνεταιριστικών οργανώσεων.
Κι αν τα πρότερα φανερώνουν πλούσια πολιτική δράση, με κέντρο πάντοτε τον άνθρωπο, διόλου δεν περιορίστηκε σ’ αυτά. Ανέπτυξε εξίσου εντυπωσιακό συγγραφικό έργο και μάλιστα με ευρύτητα θεμάτων. Πραγματεύτηκε τόσο πολιτικά και νομικά θέματα, όσο και ιστορικά της Βοιωτίας, και γενικότερα, της ιστορίας των ιδεών. Διαπιστώνει κανείς και μόνο από τους τίτλους, την αξία των συγκεκριμένων έργων που αναφέρονται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου. Και είναι αυτή σημαντική προσφορά, γιατί έχει πάντοτε μεγάλη σημασία να κοινωνεί κανείς τις σκέψεις και τους καρπούς του πνευματικού του μόχθου με την προοπτική να προβληματίσουν, να διεγείρουν συνειδήσεις, να φέρουν τον κόσμο σε επαφή με αυτά τα θέματα, να τον καταστήσουν κοινωνό τους και, τελικά, να τον ωφελήσουν. Διότι η έρευνα και η γνώση δεν είναι μουσειακός θησαυρός για να συντηρείται στατικά μεταξύ των ειδικών, αλλά πνοή ζωής για να καλλιεργείται, να μεταπλάθεται και να μεταδίδεται, ζωογονώντας πνευματικά. Πρέπει ο πνευματικός άνθρωπος να βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο.
Όλα αυτά αποκτούν πρόσθετη αξία, αν σκεφτεί κανείς ότι προέρχονται από ένα Βοιωτό, από άνθρωπο δηλαδή μιας περιοχής που γέννησε τον Ησίοδο, τον Πίνδαρο, τον Πλούταρχο, τον Πελοπίδα και τον Επαμεινώνδα, το μύθο του Διονύσου, και τέλος, τον Οιδίποδα που όλοι ξέρουμε με ποιάν απάντηση νίκησε τη Σφίγγα.
Με το νέο του βιβλίο, ο κύριος Κατσιμπάρδης εισχωρεί και μας μεταφέρει πνευματικά ¨Στα Άδυτα Οκτώ Ιερών του Ελληνισμού, σε μια πορεία 4.000 χρόνων¨. Έργο εξαιρετικά επιμελημένο, με πλούσια εικονογράφηση, διαφωτιστικούς πίνακες με σημαντικές συνοπτικές αλλά κατατοπιστικές πληροφορίες και εκτενή βιβλιογραφία, το οποίο διαβάζεται ευχάριστα. Θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει κανείς εκλαϊκευτική επιστημονική μελέτη.
Τα ιερά αυτά είναι: Τα πανελλήνια μαντεία της Δωδώνης και των Δελφών· το τελεστήριο των Καβείρων στη Βοιωτία και ο ¨θάλαμος της Σεμέλης¨ στο Καδμείο, που σχετίζονται με τη λατρεία του Διονύσου· επίσης ο διονυσιακός θρησκευτικός πυρήνας του αθηναϊκού θεάτρου. Και από τα χριστιανικά κέντρα Ιερά νήσος Πάτμος, η Αγία Σοφία και η Παναγία της Τήνου.
Καταρχάς, αυτή η παράθεση και αντιστοίχηση των αρχαίων με τα χριστιανικά ιερά, θα έλεγα ότι είναι γόνιμη και διδακτική. Ο Παρθενώνας και η Αγιά Σοφιά δεν είναι, όπως πολλοί σκέπτονται, εντελώς αντίθετα πράγματα. Εκφράζουν μία συνέχεια, μία ενότητα, και, εν προκειμένου, τη συνέχεια του ελληνισμού και της ελληνικής πολιτιστικής ταυτότητας. Αυτά τα μνημεία, και τα αρχαία και τα νεότερα, πρέπει να τα διασώζουμε και να τα προσέχουμε ως κόρην οφθαλμού, γιατί είναι οι ρίζες μας, οι μνήμες μας, οι πατέρες μας, η ίδια μας η ιστορία. Ενσωματώνουν και αντιπροσωπεύουν την ψυχική περιουσία και την πνευματική μας υπόσταση.
Για να το διατυπώσω με λόγια του αείμνηστου Αντώνη Τρίτση, ¨η Ορθοδοξία αποτελεί τη γόνιμη στιγμή της συνάντησης – θα έλεγα της κατακλυσμικής συνάντησης – του Χριστιανισμού με τον Ελληνισμό. Από τη διασταύρωση του πρωτοχριστιανικού μηνύματος με το ελληνικό πνεύμα γεννήθηκε μια τρίτη μοναδική σύνθεση, η Ορθοδοξία. Ένας ολόκληρος πολιτισμός, που έδωσε την πρώτη ολοκληρωμένη έκφρασή του, το Βυζάντιο, μέσα από το οποίο περνούν απευθείας, και οι δικές μας καταβολές, του σημερινού ελληνισμού¨.
Όλοι επίσης θυμόμαστε όσα είχε πει ο απόστολος Παύλος στους Αθηναίους, διαπιστώνοντας ότι διακρίνονταν για την ευλάβειά τους, καθώς η πόλη ήταν γεμάτη από ιερά μνημεία, σε σημείο μάλιστα που υπήρχε και βωμός αφιερωμένος ¨Τω αγνώστω θεώ¨.
Αλλά και ο Πλούταρχος, από αυτά εδώ τα μέρη, έχει γράψει: «Ταξιδεύοντας υα μπορούσες να βρεις και πόλεις χωρίς τείχη, γράμματα, βασιλείς, σπίτια, χρήματα, που δεν χρειάζονται νομίσματα, που τους λείπουν θέατρα και γυμναστήρια. Δεν υπάρχει όμως ούτε έχει υπάρξει κανείς που να είδε κάποια πόλη χωρίς ιερά και θεούς, που να μη χρησιμοποιεί ευχές, όρκους, μαντείες ή θυσίες για καλό σκοπό ή για την αποτροπή των κακών».
Βεβαίως, υπάρχει διαφορά στο πώς οι δύο αυτές περίοδοι αντιλαμβάνονται την έννοια του ιερού. Οι αρχαίοι έδιναν έμφαση στο κάλλος, ενώ οι χριστιανοί στον άγιο – στην ψυχική, εσωτερική ωραιότητα. Κι αυτό αποτυπώνεται στην αρχιτεκτονική των ναών: Οι αρχαίοι ναοί είναι ωραίοι και φροντισμένοι εξωτερικά – ακόμη και ο βωμός που βρίσκεται μπροστά από το ναό και εκεί επιτελούνταν οι θυσίες –, στις χριστιανικές εκκλησίες η έμφαση δίνεται στο εσωτερικό. Αυτό διακοσμείται κατ εξοχήν, κι επιπλέον το ιερό θυσιαστήριο βρίσκεται στο εσωτερικό του ναού, εφόσον η λατρεία που τελείται είναι πνευματική.
Βεβαίως, οι Έλληνες της αρχαίας εποχής δεν υπήρξαν μόνο ειδωλολάτρες. Είχαν επίσης πολύ ανεπτυγμένη την αίσθηση της φιλοσοφίας και της θεοσέβειας, την αίσθηση δηλαδή του ιερού, και αυτά, σε συνδυασμό με την έσχατη ανεπάρκεια και κενότητα των ως τότε δοξασιών, τους βοήθησαν να στραφούν πρώτοι στο Χριστό. Αντιθέτως στη σύγχρονη εποχή μας πολλά πράγματα έχουν χάσει τη σημασία και την ιερότητα που είχαν, και ο κόσμος αποϊεροποιείται. Όσο όμως ο κόσμος αποϊεροποιείται, τόσο ο άνθρωπος αδυνατεί να συναντηθεί με το διπλανό του, τον πλησίον του, να δει την εικόνα του Θεού στον άνθρωπο. Από αυτή την άποψη νοσταλγεί κανείς τις εποχές εκείνες που οι άνθρωποι δούλευαν με πέτρα την πέτρα και οικοδομούσαν εκπληκτικά μνημεία τα οποία στέκονται μέχρι τις μέρες μας και διασώζουν την ψυχή και την ευγένεια του πολιτισμού μας. Αυτά μου θυμίζουν, επίσης, τα αισθήματα  του νομπελίστα ποιητή μας Γιώργου Σεφέρη ο οποίος, όταν βρέθηκε στο Μουσείο των Δελφών μπροστά στον Ηνίοχο – που τον βλέπουμε στη σελίδα 60 αυτού εδώ του τόμου του κυρίου Κατσιμπάρδη – γράφει: «Έχεις την εντύπωση πως αφουγκράζεσαι μια γλώσσα που δεν μιλιέται ποια· τι σημαίνουν αυτές οι λεπτομέρειες που δεν είναι δεξιοτεχνίες· πώς εξαφανίζονται έτσι μέσα στο σύνολο· τι υπήρχε πίσω από αυτή τη ζωντανή παρουσία· διαφορετικές ιδέες, διαφορετικοί έρωτες, διαφορετική προσήλωση; Έχουμε δουλέψει σαν τα μερμήγκια και σα τις μέλισσες πάνω σ’ αυτά τ’ απομεινάρια. Πόσο την έχουμε προσεγγίσει την ψυχή που τα έπλασε; Θέλω να πω: αυτή τη χάρη στην ακμή της, αυτή τη δύναμη, αυτή τη μετριοφροσύνη, κι αυτά, που συμβολίζουν τέτοια σώματα. Αυτή τη σίγουρη πνοή που κάνει τον άψυχο χαλκό να υπερβαίνει τους κανόνες του λογικού μας και να γλιστρά μέσα σ’ έναν άλλο χρόνο καθώς στέκεται εκεί στην ψυχρή αίθουσα του Μουσείου».

Επιτρέψτε μου να συγχαρώ τον αγαπητό κύριο Κατσιμπάρδη για τη βαρύτητα που αποδίδει τόσο στα ελληνικά μνημεία όσο και σε σημεία αναφοράς της Ορθοδοξίας μας, και να του ευχηθώ εν αγάπη Χριστού το όμορφο νέο βιβλίο του να αποφέρει ικανούς καρπούς και να γνωρίσει πολλούς αναγνώστες».      
                              
Μερική άποψη της κατάμεστης Αίθουσας του Συνεδριακού Κέντρου.